Vardagsfilosofi?!


Jag har alltid förundrats över universums existens. Vår, mänsklighetens existens. Det finns både teodala teorier i form av en Gud. Sen finns de dom vetenskapliga teorierna som handlar om den så kallade Big Bang. Först och främst så vill jag erkänna att jag har en tro på något gudomligt, men inte i form av en gud. Laplace sa en gång:

           - Jag är inte i behov av den hypotesen.

Jag vet jag har sagt det förut men låt oss nu istället spinna vidare på det här konceptet och se vart det leder oss. Så alltså, för att återgå till den teodala teorin som säger att Gud skapade universum, Gud är allsmäktig. När jag använder mig av min realism och kanske framför allt min cynism, så märker jag direkt tvekan i denna teori eller snarare kanske att man ska kalla det för 'tro' för det är ändå religion som vi pratar om. Och när jag övergår till den vetenskapliga teorin angående 'Big Bang' som handlar om en stor explosion av diverse materia och gaser som sen bildade vintergatan och dom olika planeterna och därav sen så har den så kallade evolutionen tagit vid och skapat liv. Vänta, där måste jag genast fråga mig själv och givetvis er, vad fanns egentligen innan denna kärna som exploderade och skapade vårt solsystem?

            - Är vi bara en vetenskaplig händelse som blivit till av miljoner års utvecklan?

Vad fanns egentligen innan explosionen? Svart tomrum? Då helt plötsligt kan jag genast inte låta bli att återgå till den teologiska teorin där det faktiskt var en Gud som skapade allt. Men samtidigt så motsäger jag ju mig själv då för jag vet ju att utveckling sker dagligen. Och hur jag vet det utan att lyssna på andra är ju väldigt enkelt genom att bara se på sig själv. Min hjärnkapacitet är möjligtvis begränsad men jag är ju fortfarande inte ens i närheten av att ha nått den. Med andra ord så utvecklas jag dagligen. Likaså när jag tränar min kropp så utvecklas den och blir starkare. Så hur kom vi till egentligen? Vad satte igång vår existens? Går det att återskapa en ny värld med hjälp av någon form av nytt Big Bang. Lutar vår existens till yttligare en supernova som i sin tur leder till en ny värld, med nytt liv?

             Frågorna är många och egentligen helt ovidkommande. Varför engagera sig i dessa existensiella frågor? Dessa frågor är något människan har frågat sig själva sen begynnelsen skulle jag tro - "Varför är jag här och vad är meningen med det?". Personligen kan jag inte låta bli att frodas i tankarna kring det men när jag väl börjar fundera så blir jag bara ledsen och deprimerad. Allt är en lögn, baksidan ljuger och framsidan pratar om vetenskap och Gud. 

En QP Cheese & CO. skulle sitta fint just nu...



Tills vidare, think outside the box for a change.


// m


Comments
Posted by: Isabella.

Jag tycker det bästa med detta blogginlägg var slutet där du talar om qp cheese.

Den meningen visar så mkt vad människor prioriterar.

Som du sa; "Varför engagera sig i dessa existeniella frågor?".

Det är så vi människor fungerar och jag beskyller ingen för lättja, utan för inkompitens och rädsla.

Det är av samma anledning som vi rent av skiter i de svältande barnen i Afrika och resten av världen. För att vi inte ser någon lösning... och vi Väljer att inte se någon lösning.



Revolution.

2008-09-22 @ 16:25:51
URL: http://thisoldirtyroad.blogg.se/
Posted by: Isabella.

jag skrev en duktigt lång kommentar som datorn tydligen inte ville att du skulle få se.



bajs.



jag ringer och reciterar.

2008-09-22 @ 16:28:03
Posted by: Isabella.

du får nöja dej med dessa 2.....3...

2008-09-22 @ 16:28:50
Posted by: m

Som sagt, det är slutet som verkligen betyder något så det är kul att du la märke till det. Det långa inlägget är bara en uppbyggnad för den allra sista raden så att säga.

2008-09-22 @ 16:32:52
URL: http://apjaevel.blogg.se/
Posted by: glenndinvänn

om vi bara skulle se elände så..vore elände dåligt då?

vem o varför bestämmer att elände är någe dåligt?

och vad är elände igentligen?



jag skiver detta bara för jag inte orkar jobba mer idag ;)

2008-09-22 @ 17:00:11
Posted by: m

glenn: Det är frågan, men frågan är individuell snarare än generell. Vad som är rött för mig kanske är rosa för dig. Vad som är tungt för mig är kanske jättelätt för dig :)



Hehe, hjärngymnastik är minst lika viktigt som fysisk :) so, you go boy!

2008-09-22 @ 17:19:00
URL: http://apjaevel.blogg.se/
Posted by: glenndinvänn

ser inget i färger, e tyvärr färgblind..

och den första frågan är nog inte individuell

mer en hypotes

men ja fattar din point mannen

saknar dej här på skolan du hade/har karisma

2008-09-23 @ 12:23:47

Comment the post:

Name:
Remember me?

E-mail: (Hidden)

URL/Blog:

Comment:

Trackback